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Latin American Attachment studies: A narrative review
Attachment theory´s core hypotheses (universality, normativity, sensitivity, and competence) are assumed to be applicable worldwide. However, the majority of studies on attachment theory have been conducted in Western countries, and the extent to which these core hypotheses are supported by research conducted in Latin America has never been systematically addressed. The purpose of this systematic narrative literature review is to provide an integrative discussion of the current body of empirical studies concerning attachment theory conducted in Latin American countries. For that purpose, a search was conducted in four electronic databases (Web of Science, PsycInfo, SciELO, and Redalyc) and 82 publications on attachment and/or sensitivity met inclusion criteria. None of the studies reported cases in which an attachment relationship was absent, and a predominance of secure attachment patterns was found, mainly for non-risk samples (NRS). Sensitivity levels were generally deemed adequate in NRS, and related to attachment quality. Attachment security and caregivers’ sensitivity were positively associated with child outcomes. Attachment-based intervention studies mostly showed efficacy. In conclusion, Latin American research supports the key theoretical assumptions of attachment theory, mainly in samples of urban middle-class NRS. However, the field of attachment-related research would be enriched by also investing in Latin American studies on caregiving rooted in local concepts and theories.
Año de publicación: 2022
Attachment theory’s core hypotheses in rural Andean Peru
This is the first study aiming to test two universality claims of attachment theory within a rural Andean sample from Cusco, Peru. A total of 69 mothers and their children (6 to 36 months) participated. Child attachment security was assessed with the Attachment Q-set (AQS), maternal sensitivity was measured during three naturalistic episodes (free interaction, bathing, and feeding) with the Ainsworth sensitivity scale and the Maternal Behavior Q-sort (MBQS), and a cumulative maternal risk variable was calculated. Results revealed that most children displayed less characteristic secure base behaviors in the interactions with their mothers, compared to other reference samples. Furthermore, an association between maternal sensitivity and child attachment security was found, and a negative relation between maternal sensitivity and the cumulative risk variable. These results support some of the attachment theory’s universality claims, and suggest new avenues for research on assessment issues in rural samples in the Global South.
Año de publicación: 2022
Sensibilidad de los cuidadores y seguridad del apego en preescolares ecuatorianos con TEA
El objetivo del estudio fue explorar la asociación de la seguridad del apego de un grupo de niños preescolares con trastorno del espectro autista (TEA) entre ligero y moderado, con la sensibilidad de sus figuras cuidadoras. Participaron 25 díadas de nivel socioeconómico medio, residentes en Quito, Ecuador, cuyos resultados fueron comparados con los de un grupo de desarrollo típico con características sociodemográficas similares. Los instrumentos utilizados fueron el Attachment Q-set (AQS) y el Maternal Behavior for Preschoolers Q-set (MBPQS) adaptados a población típica y con TEA del Ecuador. Los resultados demostraron que entre los dos grupos había diferencias significativas en la seguridad de los niños, pero no en la sensibilidad de sus cuidadores. Adicionalmente, en el grupo con TEA se hallaron correlaciones estadísticamente significativas entre sensibilidad y seguridad, así como un valor predictivo significativo de la sensibilidad sobre la seguridad. Se discuten los hallazgos.
Año de publicación: 2021
El MBPQS en Ecuador: Exploración de validez de contenido para su aplicación en figuras cuidadoras de niños con TEA
El objetivo del presente estudio fue explorar la validez de contenido del Maternal Behavior for Preschoolers Q-set (MBPQS) para su aplicación en figuras cuidadoras de preescolares con trastorno del espectro autista (TEA),...
Año de publicación: 2020
Estado mental de apego no resuelto, cuidado materno y seguridad del apego en dos diadas madre-hijo/a
El presente estudio busca describir las características de las representaciones de apego de dos madres clasificadas con un estado mental de apego no resuelto, así como las características particulares de...
Año de publicación: 2020
Propiedades psicométricas del Parental Bonding Instrument (PBI) en jóvenes universitarios ecuatorianos
El objetivo del presente estudio fue obtener los índices de validez y confiabilidad del Parental Bonding Instrument (PBI) en sus versiones Madre y Padre en población ecuatoriana. La investigación fue...
Año de publicación: 2020
Evidencias de validez convergente y de criterio del Maternal Behavior Q-Sort (MBQS) 3.1 en madres peruanas
El presente estudio presenta evidencias de validez convergente del MBQS 3.1 con la versión 2.1 y de validez de criterio con el Attachment Q-Sort (AQS). La muestra estuvo conformada por...
Año de publicación: 2020
Secure base scripted knowledge and preschoolers’ social competence in samples from Mexico and Peru
A central hypothesis in attachment theory poses that child-mother relationships have implications for children’s social competence. A key task for researchers is that of investigating the pathways responsible for the...
Año de publicación: 2019
Maternal Care and Attachment Security in Preschool Children
This study assessed and compared the relationship between maternal sensitivity and child attachment in two groups of mother-child dyads from Lima, Peru, one group with children 4 years old and...
Año de publicación: 2019
Evidencias de validez de constructo y de criterio de la Escala Massie-Campbell de Apego Durante Estrés (ADS)
La escala Massie-Campbell de Apego Durante Estrés (ADS; 1983), es una guía de observación de la interacción entre madres (o cuidadores) y sus hijos de 6 a 18 meses. Este...
Año de publicación: 2019